Tuesday 22 December 2015

JOM Ke Padang-Bukittinggi, Sumatera Barat [bah.1]

Peluang cuti sekolah Disember 2015 digunakan sebaik mungkin untuk melancong. Selagi ada kemampuan, selagi ada ibu bapa, baik melancong dari habis duit macam tu je.

Destinasi pilihan, Bukittinggi, Sumatera Barat, Indonesia. Daerah Bukittinggi mungkin tak sehebat kawasan pelancongan lain di Indonesia.

Rasanya kalau sebut Indonesia, ramai terfikir untuk ke Bali, Medan, Jakarta, Lombok dan lain-lain. Mungkin ramai yang tak kenal kawasan Bukittinggi.

Bukittinggi ni terletak dekat dengan Wilayah Sumatera Barat. Akses dari Semenanjung Malaysia (Kuala Lumpur) ke sini sudah pasti guna kapal terbang. Perjalanan Kuala Lumpur ke Lapangan Terbang Antarabangsa Minangkabau, Padang ambil masa lebih kurang sejam 15 minit.

Kami tiba di lapangan terbang atau bandar udara (Bandura) lebih kurang pukul 7 pagi Indonesia atau 8 pagi Malaysia.

Kemudian, dari Padang ke Bukittinggi ambil masa lebih kurang 3-4 jam. Kami bergerak guna bas pelancong atau dalam bahasa Indonesianya, bas Pariwisata. Sepanjang perjalanan, bolehlah nampak seni bina bumbung Minangkabau. Rata-rata masyarakat di Padang dan wilayah Sumatera Barat ni keturunan Minang.

Menurut pemandu pelancong kami, masyarakat Minang terkenal dengan sikap mengembara terutama kaum lelaki. Tak hairanlah masyarakat Minang boleh sampai ke Negeri Sembilan, Malaysia.

Laluan Padang ke Bukittinggi agak mundur. Tapi taklah sampai daif sangat. Rata-rata masyarakat sini masih miskin.

Dalam perjalanan ke Bukittinggi, sempat gak singgah ke satu kawasan air terjun,namanya Lembah Anai. Air terjun ni betul-betul tepi jalan. Subhanallah, view Lembah Anai ni memang cantik! Peluang yang ada boleh digunakan untuk tangkap gambar. Kalau rasa susah nak tangkap gambar bersama famili, jangan risau. Ada perkhidmatan tangkap gambar dekat situ.

Perghh! Cantik betul Lembah Anai
Selepas puas ambil gambar, kami berehat di sebuah restoran Minang. Pemandu pelancong sempat bergurau sebelum kami makan. Katanya di kawasan Padang, orang tempatan panggil kopi susu sebagai kopi nenen. Katanya lagi, perkataan 'sudu' di Sumatera Barat maksudnya cium. So hati-hati la guna bahasa kat situ.
Kopi susu a.k.a kopi nenen, agak manis. Orang kencing manis elakkan.
Antara masakan Minang. Memang pedas!
Masakan Minang memang mantap! Pedas dan berlemak, itu rahsia kesedapannya. Memang tak rugi dan tak risau soal makan di sini.
Hotel Bunda, Bukittinggi
Perjalanan diteruskan dan kami sampai di Bukittinggi lewat pedang. Hotel yang jadi pilihan, Hotel Bunda Bukittinggi. Kawasan Bukittinggi merupakan kawasan tanah tinggi, maka cuacanya sudah pasti dingin. Ala-ala Cameron Highland di Malaysia.

Benda pertama yang aku cari sudah pasti kopi! Kalau kat Malaysia, kita ada cap Nescafe dalam tin. Di Indonesia, Nescafe pun ada. Tapi kelainan lain di sini, ada cap Kopiko botol dengan pelbagai rasa.
Kopiko superb.
3 rasa yang aku pilih, Latte, Mocharetta dan Caramel Frappe. Bagi aku, ketiga-tiga kopi ni lebih berkrim banding Nescafe di Malaysia. Aku try gak minum Nescafe dekat sini, nyata lagi sedap banding Malaysia.

Hari pertama, kami cuma melawat kedai-kedai je. Maaflah, gambar kedai-kedai tak dapat ambil. Kamera low bat waktu tu. Untuk hari kedua, kami jelajah ke Pesantren Buya HAMKA.